Μεθοδολογία Έρευνας

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Χαρακτηριστικά επιστημονικής εργασίας, Δόμηση ερευνητικής εργασίας, Αναζήτηση και χρήση βιβλιογραφίας, Στάδια της εμπειρικής έρευνας, Συγκέντρωση πληροφοριών και δεδομένων, Δειγματοληψία, Σύνταξη ερωτηματολογίου, Έρευνα πεδίου, Διαδικτυακή έρευνα, Ποσοτική και ποιοτική έρευνα, Κωδικοποίηση δεδομένων ερωτηματολογίου, Ανάλυση δεδομένων, Ζητήματα δεοντολογίας του ερευνητή, Συγγραφή επιστημονικής εργασίας, Παρουσίαση επιστημονικής εργασίας.

Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να σχεδιάζουν, οργανώνουν και υλοποιούν μια ερευνητική εργασία στο πλαίσιο προπτυχιακής διατριβής, καθώς και να συγγράφουν και παρουσιάζουν τα αποτελέσματά της. Ειδικότεροι σκοποί του μαθήματος είναι οι φοιτητές να είναι ικανοί να αναγνωρίζουν τα χαρακτηριστικά μιας ερευνητικής εργασίας, να εντοπίζουν και επιλέγουν αντικείμενο ερευνητικής εργασίας, να δομούν μια ερευνητική εργασία και να θέτουν τα ερευνητικά ερωτήματα, να πραγματοποιούν βιβλιογραφική έρευνα γύρω από ένα ερευνητικό αντικείμενο, να συγκεντρώνουν πληροφορίες και δευτερογενή δεδομένα, να κάνουν δειγματοληψία στον πληθυσμό έρευνας, να συντάσσουν ερωτηματολόγιο, να πραγματοποιούν διαδικτυακή έρευνα, να πραγματοποιούν έρευνα πεδίου, να κωδικοποιούν και αναλύουν τα δεδομένα του ερωτηματολογίου, να συγγράφουν και παρουσιάζουν μια επιστημονική εργασία, να γίνουν γνώστες των κανόνων της δεοντολογίας του ερευνητή.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Powerpoint
Διαδικτυακές εργασίες
Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω moodle

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις30
Ανά μάθημα εργασίες30
Ομαδική εργασία40
Ατομική εργασία: εκπόνηση, συγγραφή και παρουσίαση έρευνας50
Σύνολο150

Αξιολόγηση Φοιτητών

  • Παράδοση και παρουσίαση ολοκληρωμένης ατομικής εργασίας (50%)
  • Σταδιακή εκπόνηση της ατομικής εργασίας (20%)
  • Συμμετοχή στην πραγματοποίηση ομαδικής εργασίας (20%)
  • Ενεργός συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία (10%)

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Saunders Μ., LewisPh., ThornhillA., 2014, Μέθοδοι έρευνας στις επιχειρήσεις και την οικονομία, Εκδ. Μούργκος Ιωάννης.
  2. Σιάρδος Γ., 2009, Μεθοδολογία κοινωνιολογικής έρευνας, Εκδ. Ζήτη, Θεσσαλονίκη.
  3. Bell J., 2007, Πώς να συντάξετε μια επιστημονική εργασία, Εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα.
  4. Δαουτόπουλος, Γιώργος, (1995), Μεθοδολογία κοινωνικών ερευνών στον αγροτικό χώρο, Θεσσαλονίκη.
  5. Δουλκέρη Τ., 2015, Οδηγός μεθοδολογίας για τις κοινωνικές έρευνες, Εκδ. Παπαζήση, Αθήνα.
  6. Ζαφειρόπουλος Κ., 2015, Πώς γίνεται μια επιστημονική εργασία;, Εκδ. Κριτική, Αθήνα.
  7. HowardKeith, SharpJohn, (2001), Η επιστημονική μελέτη. Οδηγός σχεδιασμού και διαχείρισης πανεπιστημιακών ερευνητικών εργασιών, Εκδ. Gutenberg, Αθήνα.
  8. Νόβα-Καλτσούνη Χ., 2006, Μεθοδολογία εμπειρικής έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες, Εκδ. Γ. Δαρδάνος – Κ. Δαρδάνος Ο.Ε.
  9. SchnellR., HillP., EsserE., 2014, Μέθοδοι Εμπειρικής Κοινωνικής ‘Ερευνας, Εκδ. Προπομπός.
  10. Τσιώλης Γ., 2014, Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική έρευνα, Εκδ. Κριτική, Αθήνα.
  11. Σοφιανοπούλου Χ., 2020, Μεθοδολογία Επιστημονικής Έρευνας, Εκδ. Utopia.
  12. Χριστοδούλου Δ., 2004, Επιστημονική Μεθοδολογία Οικονομικής & Επιχειρησιακής Έρευνας. Η Μεθοδολογική αντιπαράθεση και ο ρόλος του ερευνητή, Εκδ. Β. Γκιούρδας Εκδοτική, Αθήνα.