Ελαιοκομία

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Καταγωγή- Εξάπλωση της Ελαιοκαλλιέργειας
  • Βοτανικοί χαρακτήρες.
  • Ποικιλίες.
  • Καρπόδεση.
  • Εδαφοκλιματικές απαιτήσεις.
  • Πολλαπλασιασμός.
  • Επικονίαση, γονιμοποίηση.
  • Εγκατάσταση της καλλιέργειας.
  • Καλλιεργητικές φροντίδες.
  • Οικονομικότητα της ελαιοκαλλιέργειας.
  • Συγκομιδή – Συσκευασία – Συντήρηση Βρώσιμου και Ελαιοποιήσιμου ελαιόκαρπου.
  • Εξαγωγή, εμπορία, ονομασία, τυποποίηση, διαιτητική αξία και αλλοιώσεις ελαιολάδου.
  • Απόβλητα ελαιουργείων.

Μαθησιακοί Στόχοι

Στους μαθησιακούς στόχους συμπεριλαμβάνεται η απόκτηση από τους φοιτητές των απαραίτητων γνώσεων και δεξιοτήτων σχετικά με την Καταγωγή και εξάπλωση της Ελαιοκαλλιέργειας, την οικονομικότητα της καλλιέργειας, τις Ποικιλίες και τους βοτανικούς χαρακτήρες, την ανθοφορία, επικονίαση, γονιμοποίηση και καρπόδεση, τις εδαφοκλιματικές απαιτήσεις, τον πολλαπλασιασμό, την εγκατάσταση Ελαιώνα, τις καλλιεργητικές φροντίδες, τη συγκομιδή – συσκευασία και συντήρηση Βρώσιμου και Ελαιοποιήσιμου ελαιόκαρπου. Την εξαγωγή, εμπορία, ονομασία, τυποποίηση, διαιτητική αξία και αλλοιώσεις του ελαιολάδου.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Στην τάξη.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Όλες οι εργασίες και δραστηριότητες βασίζονται στη χρήση των ΤΠΕ:
• Powerpoint, moodle ή εναλλακτικός ιστοχώρος
• Συνεχής ηλεκτρονική επικοινωνία φοιτητών,
ασκήσεις και εργασίες, σημειώσεις, αρχεία εργαστηριακών ασκήσεων, ανάρτηση ανακοινώσεων.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις52
Αυτοτελής μελέτη98
Σύνολο150

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
• Ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης
• Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής

ΙΙ. Εργαστηριακή εξέταση (προφορική ή γραπτή) στην ύλη του υλοποιηθέντος εργαστηρίου.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

1. Τσάκνης Ιωάννης, Τεχνολογία – Ποιότητα Λιπών και Λαδιών, Εκδ. Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε., 2018, σελ. 336
2. Απόστολος Κυριτσάκης, Ελαιόλαδο. Εκδ. COPYCITY Ι.Κ.Ε.Α., 2017 Σελ. 704.
3. Μιλτ. Δ. Βασιλακάκης, Γενική και Ειδική Δενδροκομία, Εκδ. Αγις-Σάββας Γαρταγάνης 2016, σελ. 1424
4. Adriano del Fabro, ΗΕλιά, Εκδ. ΨΥΧΑΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ & ΣΙΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Ο.Ε., 2009, σελ. 104
5. Θεριός Ιωάννης, Ελαιοκομία, Εκδ. Αγις-Σάββας Γαρταγάνης 2007. Σελίδες 528
6. Ζαρταλούδης Δ. Ζώης, Αντιμετώπιση Εχθρών και Ασθενειών της Ελιάς, Εκδ. ΓΕΡΜΑΝΟΥ ΦΩΤΕΙΝΗ, 2006, σελ. 288
7. Ποντίκης Κωνσταντίνος Α., Ειδική Δενδροκομία-Ελαιοκομία τόμος τρίτος Εκδ. UNIBOOKS 2000, σελ. 268
8. Richard Fooks, Το Βιβλίο της Ελιάς, Εκδ. ΨΥΧΑΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ & ΣΙΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Ο.Ε., 1998. σελ. 224
9. Σημειώσεις του διδάσκοντα.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. HortScience, HortTechnology, Scientia Horticulturae, Acta Horticulturae, European J. of Horticultural Science