Ανθοκομία – Αρχιτεκτονική Τοπίου

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Στοιχεία γενικής ανθοκομίας.
  • Ταξινόμηση ανθοκομικών φυτών.
  • Δυνατότητες, περιορισμοί και ιστορία της ελληνικής ανθοκομίας.
  • Επιστημολογική προσέγγιση και εννοιολογική ανάλυση της Αρχιτεκτονικής Τοπίου.
  • Ιστορική εξέλιξη της Αρχιτεκτονικής Τοπίου.
  • Τρίπτυχο χώρος-τόπος-τοπίο.
  • Εννοιολογική θεώρηση, χωροχρονικές κλίμακες και βασικές τυπολογίες του τοπίου.
  • Όργανα σχεδίασης και κλίμακα στον σχεδιασμό.
  • Δυναμικά και στατικά στοιχεία του τοπίου.
  • Θεωρητική, μεθοδολογική και τεχνική προσέγγιση ανάλυσης κι αξιολόγησης του τοπίου.
  • Βασικές θεωρητικές αρχές στον σχεδιασμό και στους παράγοντες της τοπιακής σύνθεσης.
  • Φάσεις και διαδικασία (ανα)σχεδιασμού έργων τοπίου.
  • Επεξεργασία σύνθετου θέματος, συγκροτημένη και σταδιακή επίλυσή του.
  • Σύνταξη και παρουσίαση ολοκληρωμένης μελέτης.

Μαθησιακοί Στόχοι

Αντικείμενο του μαθήματος αποτελούν η εισαγωγή στη ΓενικήΑνθοκομία, στην τέχνη και επιστήμη της Αρχιτεκτονικής Τοπίου, καιη ανάλυση, σύνθεσηκαι δημόσια παρουσίαση τοπίων διαφορετικής κλίμακας και τυπολογίας.
Το μάθημα στοχεύει στην απόκτηση από τους φοιτητές των απαραίτητων θεωρητικών και πρακτικών γνώσεων για τα κυριότερα ανθοκομικά είδη και για τη χρήση των καλλωπιστικών φυτών στην αρχιτεκτονική τοπίου. Οι φοιτητές εξοικειώνονται με τα φυτικά είδη που μπορούν να συμβάλλουν στη μεταμόρφωση του ελληνικού τοπίου, συνοδευόμενα από τα βασικά χαρακτηριστικά τους, τη σωστή καλλιέργεια και συντήρησή τους.
Στοχεύει, επίσης, στην απόκτηση γνώσεων σχετικών με τις αρχές, τους κανόνες, την ιστορία της αρχιτεκτονικής τοπίου, και στη γνωριμία και εφαρμογή από αυτούς διαδικασιών (ανα)σχεδιασμού έργων τοπίου.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.Λήψηαποφάσεων.Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία.Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Στην τάξη

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Οι εργασίες και δραστηριότητες βασίζονται στη χρήση των ΤΠΕ:
• MsPowerPoint, Moodle, Zoom
• Ηλεκτρονική επικοινωνία με φοιτητές,Ανακοινώσεις,Σημειώσεις, ΕργαστηριακέςΑσκήσεις
• Εργαστηριακή πράξη με χρήση ψηφιακών τεχνολογιών που χρησιμοποιούνται στην Αρχιτεκτονική Τοπίου σε διεθνές επίπεδο.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις52
Εργαστηριακές Ασκήσεις28
Σχεδιασμός έργου40
Παρουσίαση Εργασίας30
Σύνολο150

Αξιολόγηση Φοιτητών

Η αξιολόγηση φοιτητών ολοκληρώνεται με:
• Γραπτή εξέταση – 50% (ερωτήσεις σύντομης απάντησης και πολλαπλών επιλογών)
• Εργαστηριακή εξέταση – 50%(προγραμματισμός έργων τοπίου και δημόσια παρουσίαση).

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Σάββας, Δ. (2020), ΓενικήΑνθοκομία, Αθήνα: πεδίο [ISBN: 978-960-635-239-3, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 94692454].
  2. Τσαλικίδης, Γ.Α.(2008), Αρχιτεκτονική Τοπίου, Εισαγωγή στη θεωρία και την εφαρμογή, Θεσσαλονίκη: επίκεντρο [ISBN: 978-960-458-016-3, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 14907].
  3. Ανανιάδου-Τζημοπούλου, Μ. (2018), Αρχιτεκτονική Τοπίου, Σχεδιασμός Αστικών Χώρων, Κριτική και θεωρία, Σύγχρονες τάσεις σχεδιασμού τοπίου, Β΄ Τόμος, Θεσσαλονίκη: Ζήτη Πελαγία &Σια Ι.Κ.Ε.[ISBN: 978-960-456-501-6, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 77106991].
  4. Ανανιάδου-Τζημοπούλου, Μ. (2006), Αρχιτεκτονική Τοπίου, Εκπαίδευση, Έρευνα, Εφαρμοσμένο Έργο, 5ος Τόμος, Θεσσαλονίκη: Ζήτη Πελαγία &Σια Ι.Κ.Ε.[ISBN: 960-431-990-6, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 11010].

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Floriculture and Landscaping.
  2. International Journal of Horticulture and Floriculture.
  3. Landscape and Urban Planning-International Journal of Landscape Science, Planning and Design.
  4. Landscape Research-Journal of the Landscape Research Group.
  5. International Journal of Landscape Architecture (JoLA)-Journal of the European Council of Landscape Architecture Schools (ECLAS).