Biochemistry
General
- Code: 600-190006
- Semester: Elective Spring Semester
- Study Level: Undergraduate
- Course type: Special Background
- Teaching and exams language: Ελληνικά
- The course is offered to Erasmus students
- Teaching Methods (Hours/Week): Διδασκαλία (4)
- ECTS Units: 4
- Course homepage: https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3929
- Instructors: Kalogiannis Stavros, Pritsa Agathi
Course Contents
Chemical composition and structure of cells – bacterial cells, eukaryotic cells, animal cells, plant cells. Amino acids. Peptide bond. Proteins – functions, solubility, determination, structure and denaturation of proteins. Enzymes – Co-factors, coenzymes and prosthetic groups. Catalysis strategies. Kinetic of enzymatic reactions, pH effect, temperature. Enzymatic inhibition. Allosteric enzymes. Enzyme and protein regulation strategies. Carbohydrates, structure and nomenclature of carbohydrates. Simple sugars, simple sugar reactions. Oligosaccharides and polysaccharides. Lipids, fatty acids, tri-acyl glycerols, phospholipids, glycolipids. Vitamins. Distinction based on water solubility. Vitamins – provitamins – compounds with vitamin action. Vitamin losses. Vitamin functions. Cell membranes and transmembrane transport. Lipid bilayer. Membrane transport (sodium-potassium pump). Vesical transfer. Cellular communication – hormones. Signal transmission. Endocrine communication. Temporary communication. Self-communication. Neuronal communication. Contact-dependent communication. Molecular signal transmission mechanisms. Hormones – insulin, glucagon – epinephrine. Metabolism. Metabolicpathways. Citricacidcycle. Photosynthesis. Oxidativephosphorylation.
Educational Goals
Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τον φοιτητή στις βασικές έννοιες …
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:
- Να αναλύει την…
- Να περιγράφει τις…
- Να κατανοεί το…
- Να συγκρίνει τα…
Teaching Methods
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (δυνητικά).
Use of ICT means
Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση ηλεκτρονικών πολυμέσων.
Οι ανάγκες του εν λόγω μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση Internet και dataprojector.
Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό χρησιμοποιoύνται το PowerPoint, Word, Excel και DVDs.
Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται μέσω πλατφόρμας Moodle και e-mail.
Teaching Organization
Activity | Semester workload |
Lectures and LaboratoryWork | 52 |
Study and analysis of scientific papers and book chapters | 8 |
Autonomousstudy | 60 |
Total | 120 |
Students Evaluation
Ι. Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις στη Θεωρία (Διαλέξεις) και στις Εργαστηριακές Ασκήσεις.
Recommended Bibliography
1. Καλογιάννης, Στ., 2017. Εισαγωγή στη Βιοχημεία. Εκδόσεις Α. Τζιόλα& Υιοί ΑΕ, ISBN 978-960-418-722-5.
2. Berg, J.M., Tymoczko, J.L., Gatto, G.J.Jr., Stryer, L., 2017. Βιοχημεία. Εκδότης Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας – Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, ISBN 978-960-524-495-8.
3. Nelson, D.L., Cox, M.Μ., 2018. Lehninger’sΒασικέςΑρχέςΒιοχημείας. Εκδότης Broken Hill Publishers Ltd., ISBN 978-992-556-320-3.
4. Alberts, B., Bray, D., Hopkin, K., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., Walter, P., 2018. ΒασικέςΑρχέςΚυτταρικήςΒιολογίας. Εκδότης Broken Hill Publishers Ltd., ISBN 978-996-327-425-3.
Related Research Journals
1. Annual Review of Biochemistry – https://www.annualreviews.org/journal/biochem.
2. Biochemistry – https://pubs.acs.org/journal/bichaw.
3. Biochemistry and Chemical Biology – https://elifesciences.org/subjects/biochemistry-chemical-biology?gclid=EAIaIQobChMInbDm-rbb5gIVCVXTCh376g9bEAAYAiAAEgJPLPD_BwE.
4. Nature Biochemistry – https://www.nature.com/subjects/biochemistry..