Soil Science

General

Course Contents

Εισαγωγή (ορισμοί, γενική περιγραφή των συστατικών του εδάφους, λειτουργίες των εδαφών στο οικοσύστημα). Ορυκτά, πετρώματα, φυσική, χημική και βιολογική αποσάθρωση, μητρικό υλικό, παράγοντες εδαφογένεσης, το εδαφικό προφίλ, γενετικοί ορίζοντες. Οι φυσικές και μηχανικές ιδιότητες του εδάφους (κοκκομετρική σύσταση, ειδική επιφάνεια, δομή, συνεκτικότητα, φαινομενική πυκνότητα, πυκνότητα των στερεών τεμαχιδίων, πορώδες, θερμοκρασία, χρώμα, αερισμός). Τα ορυκτά της αργίλου (τύποι ορυκτών της αργίλου, δομή και ιδιότητές τους, οξείδια και υδροξείδια σιδήρου και αργιλίου). Οι χημικές ιδιότητες των εδαφών (ιονική ανταλλαγή, ικανότητα ανταλλαγής κατιόντων, θρόμβωση και διασπορά της αργίλου, pH, η σημασία του pH των καλλιεργούμενων εδαφών, βαθμός κορεσμού με βάσεις). Η οργανική ουσία του εδάφους. Οι οργανισμοί του εδάφους (εδαφική χλωρίδα και πανίδα, μικροοργανισμοί, δράσεις που προκαλούνται από τους μικροοργανισμούς). Το εδαφικό νερό και ο εδαφικός αέρας. Ταξινόμηση εδαφών. Εισαγωγικές έννοιες στα θρεπτικά στοιχεία του εδάφους, στην υποβάθμιση και διαχείριση εδαφών (οξίνιση, αλάτωση, νατρίωση, συμπίεση, διάβρωση, ερημοποίηση, ρύπανση). Εργαστηριακές ασκήσεις: δειγματοληψία εδάφους και μελέτη ιδιοτήτων στον αγρό, προσδιορισμός της κοκκομετρικής σύστασης του εδάφους, του pH, της οργανικής ουσίας, του ανθρακικού ασβεστίου, της ηλεκτρικής αγωγιμότητας και υδατοδιαλυτώνκατιόντων και ανιόντων.

Educational Goals

Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τον φοιτητή στις βασικές έννοιες …

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να αναλύει την…
  • Να περιγράφει τις…
  • Να κατανοεί το…
  • Να συγκρίνει τα…

General Skills

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Teaching Methods

Στην τάξη.

Use of ICT means

Όλες οι εργασίες και δραστηριότητες βασίζονται στη χρήση των ΤΠΕ:
• Powerpoint, moodle ή εναλλακτικός ιστοχώρος
• Συνεχής ηλεκτρονική επικοινωνία φοιτητών,
Ασκήσεις και Εργασίες, Σημειώσεις, Αρχεία διαλέξεων, Κανονισμός Εργαστηρίου, Ανάρτηση Ανακοινώσεων και Βαθμολογιών.

Teaching Organization

ActivitySemester workload
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις65
Αυτοτελής μελέτη85
Total150

Students Evaluation

Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:
Γραπτή τελική εξέταση στη θεωρία και στο εργαστηριακό μέρος του μαθήματος με:

  • Ερωτήσεις (σύντομης) ανάπτυξης.
  • Ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών.

Recommended Bibliography

  1. Brady N.C., Weil R.R. 2015. Εδαφολογία – Η φύση και οι ιδιότητες των εδαφών, Εκδόσεις Έμβρυο
  2. OsmanK.T., 2013. Soils, Springer
  3. Αλιφραγκής Δ., 2008. Το έδαφος. Γένεση – Ιδιότητες – Ταξινόμηση, Εκδόσεις Αϊβάζη
  4. Παναγιωτόπουλος Κ.Π, 2016. Εδαφολογία, Εκδόσεις Γαρταγάνη
  5. Σινάνης Κ., 2018. Έδαφος – Διαχείριση – Περιβάλλον, Εκδόσεις Ψύχαλου

Related Research Journals

  1. Plant and Soil
  2. Geoderma
  3. Soil and Tillage Research
  4. Soil Science
  5. Soil Science Society of America Journal
  6. European Journal of Soil Science
  7. Soil Use and Management
  8. Archives of Agronomy and Soil Science
  9. Communication in Soil Science and Plant Analysis κ.ά.