Acarology

General

Course Contents

Introduction and Identification of acari, morphological description, hosts, geographical distribution. Damages caused by harmful mites that attack plants, human and animals. Control of the above mites, with chemical, biological and integrated methods. Application of innovativemethods of treatment.

Educational Goals

The aim of this course is to provide students with the knowledge, concerning the problems that appear from harmful mites on plant species, human and animals. Upon successful completion of the course, students will be able to distinguish the Identification of mites, geographical distribution, morphological description, classification, hosts, and damage caused by harmful acari that attack on different species. Also they can use the suitable control against the above mites.

General Skills

Retrieve, analyze and synthesize data and information, with the use of necessary technologies. Adapt to new situations. Decision making. Work autonomously. Respect natural environment.

Teaching Methods

Πρόσωπο με πρόσωπο, σε αίθουσα/αμφιθέατρο και στο εργαστήριο ή εάν κριθεί απαραίτητο και εξ’ αποστάσεως.

Use of ICT means

Στο μάθημα γίνεται χρήση ηλεκτρονικών πολυμέσων όπως,computer, dataprojector, σύνδεση στο Internet και overhead και χρησιμοποιείται το PowerPoint, το Word, το Excel και DVDs.
Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται ανάλογα με το θέμα μέσω της ιστοσελίδας του Τμήματος, e-mail, moodle.

Teaching Organization

ActivitySemester workload
Lectures and Laboratory Work45
Study and analysis of scientific papers and book chapters10
Autonomous study40
Field Exercise (collection of mites and its infestation)25
Total120

Students Evaluation

Ι. Για το θεωρητικό μέρος: Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει ερωτήσεις περιγραφής ή συντόμου απαντήσεως ή πολλαπλής επιλογής ή Σ-Λ ή συνδυασμό των παραπάνω, σε ύλη που βασίζεται στην προτεινόμενη βιβλιογραφία και σε βιβλία και σημειώσεις που διατίθενται έντυπα, ηλεκτρονικά και μέσω βιβλιοθήκης. Εκτός της γραπτής, δύναται να γίνει και προφορική εξέταση. Η βαθμολογία αυτή συμμετέχει κατά 70% στον τελικό βαθμό του μαθήματος (ελάχιστος προαγώγιμος βαθμός 5).

ΙΙ. Για το Εργαστηριακό μέρος: Εργαστηριακή εξέταση (ξεχωριστή από τη θεωρία) προφορική ή γραπτή ή και με τους δύο τρόπους και διαμορφώνεται από την εξέταση εργασίας (συλλογή ακάρεων και προσβολών) και εργαστηριακών ασκήσεων. Η βαθμολογία αυτή συμμετέχει κατά 30% στον τελικό βαθμό του μαθήματος (ελάχιστος προαγώγιμος βαθμός 5).

Recommended Bibliography

  1. Ακαρολογία Δ. Κωβαίος 2010.
  2. Agricultural Acarology: Introduction to Integrated Mite Management. Marjorie A. Hoy. 2011.
  3. Agricultural Acarology. B S Chhillar; Rachna Gulati and Praduman Bhatnagar. 2009.
  4. A Manual of Acarology. G. W. Krantz and, D. Walter 2009.
  5. Hagstrum, D.W., Subramanyam, B. 2006. Fundamentals of stored-product entomology.

Related Research Journals

  1. Experimental and Applied Acarology https://link.springer.com/journal/10493
  2. International Journal of Acarology https://www.tandfonline.com/toc/taca20/current
  3. Experimental and Applied Acarology https://link.springer.com/journal/10493
  4. Journal of Entomological and Acarological Research https://www.pagepressjournals.org/index.php/jear/index
  5. EPPO Bulletin https://onlinelibrary.wiley.com/journal/13652338
  6. Hellenic Plant Protection Journal https://content.sciendo.com/view/journals/hppj/hppj-overview.xml
  7. Journal of Pest Science https://link.springer.com/journal/10340
  8. Crop Protection https://www.journals.elsevier.com/crop-protection
  9. Journal of Stored Product Research https://www.journals.elsevier.com/journal-of-stored-products-research
  10. IOBC proceedings http://www.iobc-wprs.org/pub/bulletins/
  11. Biotechnology & Biotechnological Equipment https://www.tandfonline.com/loi/tbeq20