ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Cereals and Legumes

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ School of Geosciences
ΤΜΗΜΑ Department of Agriculture
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Undergraduate
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-193504 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 5th
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Cereals and Legumes
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διδασκαλία 4 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Special Background
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3847

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα εξετάζει τις γενικές αρχές που διέπουν την επιστήμη της Γεωργίας και τις βασικές αρχές της καλλιέργειας των Χειμερινών Σιτηρών και Καρποδοτικών Ψυχανθών, Ανοιξιάτικων Σιτηρών και Καρποδοτικών Ψυχανθών. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα έχει τις ικανότητες να:
• Κατανοήσει γενικά την οικονομική σημασία, τη χρησιμότητα και ειδικά τη σημασία των σιτηρών και των καρποδοτικών ψυχανθών στη ζωή του ανθρώπου.
• Συσχετίσει το θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο των γνώσεών του, έτσι ώστε, να συμβάλει στην αύξηση της παραγωγής των σιτηρών και καρποδοτικών ψυχανθών ελαχιστοποιώντας τις αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
• Να εξοικειωθεί με τα μορφολογικά χαρακτηριστικά των φυτών των σιτηρών και των καρποδοτικών ψυχανθών, με τις οικολογικές απαιτήσεις, την καλλιεργητική τεχνική και τη συντήρηση των προϊόντων των σιτηρών και των καρποδοτικών ψυχανθών.
• Να αξιολογήσει τους βιοτικούς και αβιοτικούς παράγοντες που επηρεάζουν την αύξηση, ανάπτυξη και απόδοση των φυτών.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Retrieve, analyze and synthesize data and information, with the use of necessary technologies. Adapt to new situations. Decision making. Work autonomously. Work in teams. Design and project management. Generating new research ideas. Respect natural environment. Promote free, creative and inductive thinking.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

General description of winter cereals (botanical description, growth and development, ecological requirements and adaptability, cultivation technique). Special description of winter cereals (wheat, barley, oats, rye, triticale), distribution, economic importance, morphological characteristics, growth and development, adaptability and cultivation technique.
Special description of spring cereals (corn, rice, sorghum, millet), distribution, economic importance, morphological characteristics, growth and development, adaptability and cultivation technique.
General description of fruit legumes (symbiotic nitrogen binding, composition and nutritional value of fruit legume products).
Special description of winter fruit legumes (vetch, pea, broad, beans, lentils, chickpeas, lupines, ervil or bitter vetch, grass pea), distribution, economic importance, morphological characteristics, growth and development, adaptability and cultivation technique.
Special description of spring fruit legumes (beans, soybeans, peanuts), distribution, economic importance, morphological characteristics, growth and development, adaptability and cultivation technique.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Διαλέξεις: Σε αίθουσα διδασκαλίας
Οι Εργαστηριακές ασκήσεις & Ασκήσεις πράξης όπως προετοιμασία-κατεργασία αγρού, λίπανση, σπορά, καλλιέργεια των σιτηρών και καρποδοτικών ψυχανθών, αναγνώριση τους σε διάφορα στάδια ανάπτυξης, αξιολόγηση, ετοιμασία σπορολογίου και φυτολογίου διεξάγονται στο εργαστήριο και στον αγρό (Αγρόκτημα).

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση του PowerPoint για τις προβολές επιστημονικού υλικού, παροχή CD-ROM με τις εργαστηριακές ασκήσεις.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Teaching Organization

ActivitySemester workload
Lectures, LaboratoryWork52
Preparation of the seedling and plant map30
Study and bibliography analysis20
Autonomous study40
Educational visits8
Total150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση γίνεται στην ελληνική γλώσσα , ενώ για τους φοιτητές Erasmus στην αγγλική.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση για τη θεωρία (75%) που περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις ανάπτυξης θεμάτων σε γνωστή ύλη προτεινόμενης βιβλιογραφίας.
– Θέματα που απαιτούν σύνθεση πληροφοριών και κριτική σκέψη από το φοιτητή.
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής που απαιτούν κριτική σκέψη από το φοιτητή.

Και

ΙΙ. Γραπτή εξέταση για το εργαστήριο (25%) που περιλαμβάνει:
-αναγνώριση σπόρων, αναγνώριση φυτών,
Ερωτήσεις και ασκήσεις σχετικά με λίπανση των φυτών, την προετοιμασία του εδάφους και τη σπορά των σιτηρών και καρποδοτικών ψυχανθών.
– Δικαίωμα συμμέτοχής στις εξετάσεις της θεωρίας έχουν οι φοιτητές που παρακολούθησαν κανονικά τα εργαστήρια ανεξαρτήτως του αποτελέσματος της εξέτασης.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Παπακώστα – Τασοπούλου Δ. 2012 Ειδική Γεωργία – ΣΙΤΗΡΑ & ΨΥΧΑΝΘΗ. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 22766557, ISBN: 978-960-357-105-6,Εκδ. Χριστίνα και Βασιλική Κορδαλή Ο.Ε.
  2. Καραμάνος, Α.Ι. 1999. Τα σιτηρά των θερμών κλιμάτων (Αραβόσιτος, σόργο, ρύζι, κεχρί). Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα. 384 σελ.
  3. Amarger, N. 2001. Rhizobiain the field. Advances in Agronomy 73:109-168
  4. AcquaahG. 2001. Principlesofcropproduction, Theory, Techniques, andTechnology. LangstonUniversity, 460 pp.
  5. Delorit,R.J., Greub, L.S. &Ahlgren, H.L., 1984. Crop production, Prentice – Hall.
  6. Barsa A. and B., 1997. Mechanisms of environmental stress, in Plants, T & D.
  7. Bewley,J.O&Black,M., 1982. Physiology & Biochemistry of seeds, in relation to germination.Springer – Verlag Berlin
  8. Martin,J.H., Leonard,W.E. &Stamp,D.L., 1976. Principles of field crop production
  9. Mcmillan Publishing Co., New York.
  10. Taiz,L. & Zeiger E., 1991. Plant Physiology. Benjamin. USA
  11. Αλιβιζάτος Μ.Β., “Η γεωργική Ελλάς και η Εξέλιξις της “.Ανατ. εκ του Δελτίου της Αγροτικής Τραπέζης της Ελλάδος, Αθήνα 1939
  12. Αναγνωστόπουλος Ν., “Σιτοκαλλιέργεια και σιταρέσκεια εν Ελλάδι”, Εκδ. Ελληνικής Γεωργικής Εταιρίας, Αθήνα 1930
  13. Βεργόπουλος Κ., “Το Αγροτικό Ζήτημα στην Ελλάδα. Η κοινωνική ενσωμάτωση της γεωργίας.”, Εξάντας, Αθήνα 1975.
  14. Ευελπίδης Χ., “Η Γεωργία της Ελλάδος: Οικονομική και Κοινωνική Άποψις, εκδ. Ο Λόγος, Αθήνα 1944.
  15. Παπαδάκης Ι., “Η Γεωπονία ως επιστήμη και ως λειτούργημα”, Τριπτόλεμος, τ. 1 (1994), σσ. 20-27.
  16. Βασιλάκογλου, Β. 2004. Ζιζάνια, αναγνώριση και αντιμετώπιση. Εκδόσεις Αθ. Σταμούλης. Αθήνα. 303 σελ.
  17. Belton S. P. and J. R. N. Taylor. 2002. Pseudocereals and Less common Cereals. Springereditions 269 pp.
  18. Δαλιάνης, Κ. 1999. Ανοιξιάτικά σιτηρά. Εκδόσεις Σταμούλης, Αθήνα 416 σελ.
  19. Delorit, R.J., L. J. Greub and H. L. Ahlgren. 1984. Crop Production. Prentice-Hall, Inc., Englewood Gliffs, New Jersey. Fifthedidion. 768 pp.
  20. Fageria, N.K., V.C. Baligar and C.A. Jones. 1997 Growth and mineral nutrition of field crops. MarcelDekker, Inc. NewYork. 476 pp.
  21. Johnston, T. H. and Miller, M. D. 1973. Culture In: Rice in the United States: Varieties and Production, pp. 88-134, USDA Agric. Handb., Washington D.C.
  22. Παπακώστα, Τ. Δ. 2001. Σημειώσεις Ειδικής Γεωργίας Ι (Σιτηρά, Ψυχανθή, Χορτοδοτικά Φυτά). 199 σελ.
  23. Παπακώστα, Τ. Δ. 2005. Ειδική Γεωργία Ι (Τεύχος Β’), Ψυχανθή (Καρποδοτικά-Χορτοδοτικά). 358 σελ.
  24. Rooney, L. W., Earp, C. F. and Khan, M. N. 1982. Sorghum and millets. In: (I.A. Wolff, ed). CRC Handbook of Processing and Utilization in Agriculture. Vol. II. Part I, pp. 123-137. CRC Press, BocaRaton.
  25. Smith W. C. and R. H. Dilday. 2002. Rice, Origin, History, Technology, and Production. Wileyeditions United states of America, 642 pp.